donderdag 12 december 2013

Uniek: Lake Nakuru zonder flamingo's

7 december 2013


Ik val in herhaling met mijn geneuzel dat ik al diverse keren Lake Nakuru heb gezien. Sorry daarvoor. Er is echter een heel goeie reden voor. Ik zal het uitleggen én laten zien. Lake Nakuru is wereldvermaard vanwege de onvoorstelbare aantallen flamingo’s die hier foerageren. Dit zoutwatermeer is ideaal voor algengroei. Dat is waar de flamingo's op afkomen. Ik zag hier steeds honderdduizenden flamingo's. Van veraf, op kilometers afstand, is rondom het meer brede roze rand zichtbaar. Deze keer is het totaal anders. Ook in Lake Nakuru is het hoog water.  Het peil is dusdanig hoog dat een deel van de route rond het meer onder water staat. 




De hoofdpoort naar het park is afgesloten, want het water staat tot de ingang. Een deel van het bos staat er nu bij als verdronken land. 






Flamingo’s? Ze zijn er niet. Het voedsel van de flamingo’s gedijt enkel in zout water; het zoete regenwater overheerst nu. Jawel, er zijn enkele flamingo’s, in enkele poeltjes, maar het mag geen naam hebben. Ik ben in shock. 




Natuurlijk, het is fantastisch dat de zorgen over de daling van het waterpeil ineens voor even uit de wereld zijn. Maar ja. Je wilt toch de massaliteit van roze flamingo’s zien, nietwaar? En zal het zich herstellen? Over de vogels vooralsnog geen zorgen: die zijn uitgeweken naar Lake Bogoria, iets noordelijker, en naar Lake Natron in Tanzania. Nou vooruit, toch nog even naar het verleden. De volgende foto maakte ik hier vier jaar geleden.


Flamingo's op het meer, in 2009.


Is er dan niks meer te zien in Nakuru? Zeker wel! De natuur blijft namelijk altijd verrassen. Zodra we de zijingang binnen gaan, zien we op de open vlakte grote aantallen antilopen en een enorme kudde buffels. Een zwarte neushoorn ook (geen goede foto deze keer). En bijeneters; het zwoele geluid omgeeft mij voordurend: prrroet, prrroet. Heb je het eenmaal gehoord dan vergeet je het niet meer.


European Bee-eater / Europese bijeneter (l) en Madagascar Bee-eater / Madagaskarbijeneter (r)


Het park biedt een prachtig landschap. Vanaf Baboon Cliff heb je een fraai uitzicht over het meer. De bossen met de gele koortsbomen zijn een feest van kleuren en zitten vol met vogels. Nu komt er een heel kort filmpje dat laat zien hoe je hier in het rond kunt rijden. Daarna een foto met een doorkijkje in het koortsbomenbos. 







Een agama-hagedis zit geduldig voor mij te poseren en verplaatst zich na een tijdje naar een nog mooier plekje. Ik probeer maar eens een creatieve foto.



Het is een mooie afsluiter van een dag, die voor mij toch een wat vreemd gevoel achterlaat. Ik zou hier graag nog eens terugkomen als de flamingo’s terug zijn…
Nu stop ik met praten. We kunnen nog even plaatjes gaan kijken.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten