donderdag 12 december 2013

Out of Africa op Crescent Island


8 december


Bootje varen op Lake Naivasha


Zowat iedere toerist die naar Lake Naivasha gaat, maakt een boottocht over het meer, waar het barst van de bijzondere vogels. Bovendien is het altijd heerlijk koel op het water. Je hoeft geen fanatieke vogelaar te zijn om hier te kunnen genieten. Je ziet niet alleen vogels, zoals verschillende soorten reigers, pelikanen, ibissen, lelieloper en kleurige ijsvogels, maar er leven ook nijlpaarden, die je vanuit het bootje goed kunnen bekijken. 

Malachite Kingfisher / Malechietijsvogel


Topattractie is de African Fish-eagle. Nogal wat mensen noemen in het Nederlands 'visarend', maar dat klopt niet. Het is de Afrikaanse zeearend. De verwarring is te begrijpen. De visarend is een heel andere roofvogel (en lang zo mooi niet); deze heet in het Engels Osprey. De zeearend is een imposante zwarte vogel met een markante witte kop. De arenden zitten hoog in de boomtoppen, op gepaste afstand van elkaar. Voor fotografen is het een enorme uitdaging om een zeearend te fotograferen terwijl hij een vis uit het water grijpt.

Afrikaanse zeearend / African Fisheagle

Wanhopige pogingen tot het fotograferen van de zeearend


Wij doen ook enkele pogingen. De schipper van het motorbootje draait de boot zodat de zon in de rug staat, fluit naar een arend en zwaait met het visje, waarna hij deze omzichtig in het water. De arend reageert meteen en vliegt aan. Ik heb de camera op motordrive en laat deze rustig ratelen terwijl ik de arend keurig in beeld houd. Als de arend dichtbij is, hapert de camera. Het wegschrijven op de geheugenkaart neemt meer tijd dan verwacht. Daardoor mis ik het grijpen van de vis. Dit was een buitenkans. Niet getreurd, we proberen het nog eens.





De schipper vaart naar de buurman van de arend en doet het ritueel nog maar eens: bootje bijdraaien, fluiten, visje gooien. Ook deze arend slaat aan: hij vliegt naar ons toe, ik heb hem in beeld. Deze keer wacht ik even. Precies als ik wil afdrukken maakt de arend een scherpe bocht, waardoor hij uit mijn zoeker verdwijnt. Daarna vliegt hij terug naar de boomtop. Zonder vis. Kennelijk bevalt de vis niet of heeft hij geen trek. 





Dan maar naar arend nummer drie. Het ritueel wordt herhaald. Ik mik. Daardoor zie ik niet dat arend nummer vier opstijgt en de vis sierlijk uit het water schept. Weer mislukt.
Arend nummer drie nog maar eens geprobeerd. Deze keer reageert hij helemaal niet meer.    
Arend nummer vijf dan maar. Aan zeearenden geen gebrek. Ook deze vliegt op, maakt een rondje en laat de vis voor wat het is.
Arend nummer zes dan maar? Ook deze heeft geen zin.
We houden het voor gezien en belonen de schipper dubbel en dwars met een flinke fooi voor de moeite. Schrale troost: ik heb enkele mooie foto’s van een vliegende zeearend die aardig scherp zijn.


Wandelen op Crescent Island: Out of Africa!


Het bootje legt aan bij Crescent Island, aan de overkant van het meer. Mungai heeft de auto intussen daarheen gereden en wacht ons op. We maken een mooie wandeling over een schiereiland dat bestaat uit wat bos en een grote licht glooiende grasvlakte, met hier en daar een boom. Eigenlijk zoals Masai Mara er ook uit ziet, maar dan in het klein. Het is hier heerlijk wandelen. Al gauw zien we een giraffe die ons dromerig aankijkt. 





Dan zien we de prachtige Thompsons gazelles op een heuvelrug, mooi afgetekend de lucht. Even later staan ze langs een bosrand. Een nog mooier plaatje!






Een mooie setting voor de film Out of Africa.


Op Crescent Island zijn diverse scenes zijn opgenomen voor de filmklassieker Out of Africa. Dames, hierheen dus, want “Robert Redford was here”! Voor de film werden diverse dieren hierheen gebracht om te figureren. De wildebeesten, ofwel gnoes, zijn gewoon achtergelaten; ze voelden zich hier echter prima thuis en lijken nu een gezonde populatie te zijn. De gnoes zijn niet erg schuw, dus goed te bekijken.




Het is heerlijk om hier tussen de dieren te lopen en ik laat het dan ook met een heerlijk gevoel op me inwerken. Ondertussen vergeet ik niet om de situatie te laten zien met een foto.




 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten